Druh www si vybíráme podle oboru našeho podnikání. Prodejci zboží využijí e-shop a poskytovatelé služeb zase uplatní firemní stránky s možností rezervace. Svobodná povolání, třeba fotografové, si vystačí se stručnou vizitkovou prezentací. Jakmile máme jasno v typu www, přichází na řadu výběr stránek ze šablony nebo zakázková tvorba webu. Ceny budou záležet na řadě kritérií. Přečtěte si, co by měl standardní web splňovat a kolik vás to může stát.
Než si objednáte výrobu stránek, nebojte se oslovit více firem. Vzhledem k tomu, že poptáváte virtuální činnost, můžete do tvorby webu zapojit specialisty z celých Čech. Ceny za jejich práci se tím pádem mohou lišit podle oblasti, kde obchodují a jakou tam mají konkurenci. Nejlepší bude, když vám sdělí hodinovou taxu, kterou pak srovnáte s požadavky a kvalitou práce ostatních kandidátů. U tvorby webu za paušální cenu buďte opatrní.
Tvorba webu a jeho cena se všeobecně stanovuje podle náročnosti. Proto hned na začátku poptávkového řízení využijte možnosti bezplatné konzultace a poraďte se s odborníky, jaký druh www by vám doporučili. Na některé jednodušší online projekty se dají uplatnit předpřipravené šablony a vůbec to neznamená, že dostanete něco horšího. Leckdy to bývá naopak, protože šablony trpí minimem závad.
Nejlevnější šablonové www si koupíte za poplatek kolem 3 tisíc korun na rok. Úprava webu pak ale probíhá ve vaší režii, proto je cena tak nízká. Pokud chcete stránky ze šablony na klíč, připočtěte si k tomu ještě hodinovou taxu webaře, kterému zabere tvorba webu mnohem méně času než vám. Cena za menší projekty se pak pohybuje od 10 tisíc korun výše. Složitější internetové propagace se naproti tomu neobejdou bez stránek šitých na míru; tam je nutné počítat s vyššími náklady klidně i v řádech desítek a někdy i stovek tisíc korun.
V obou případech byste však měli získat tvorbu webu za adekvátní cenu, který oslovuje vaše cílové skupiny, motivuje návštěvníky k objednávkám a získává kontakty pro pozdější emailing. Také by se neměl podceňovat propagační účel www, které mají budovat vaši značku a pověst.
První element, bez kterého tvorbu webu nechtějte, je SEO zahrnuté v ceně. Jedině stránky optimalizované pro fulltextové vyhledávače dokáží obsadit přední posty na Googlu a Seznamu, kam kliká 90 % lidí. Přesně na tom závisí jejich návštěvnost, konverze a rentabilita.
Další vlastnost, která nesmí vašim www chybět, je responzivita. Tvorba webu, který vypadá skvěle na všech displejích, je nezbytná. Cena za schopnost www přizpůsobit se obrazovce počítače stejně jako mobilu přitom není nic, co se účtuje extra. Responzivní webdesign dnes patří k běžným standardům.
V neposlední řadě vám musí tvorba moderního webu zajistit umístění jednoduchých, interaktivních formulářů, které generují online rezervace a objednávky. V ceně stránek musí být zahrnuto též intuitivní nabídkové menu, kde se dobře hledá cílovým skupinám.
Když si vše shrneme, měla by seriózní tvorba konkurenceschopného webu určovat cenu podle jeho typu, struktury a počtu jazykových mutací. Dále by se v nákladech měla promítnout originální výroba či stavba www ze šablony, velikost prezentace a případně i rychlost dodání. Nejprůhlednějším ukazatelem pro vás vždy bude hodinová sazba.