Virtuální sídlo rozhýbalo svět už v roce 1995, zatímco v České republice se ujalo až roku 2009, za což můžeme poděkovat novele občanského zákoníku, díky kterému je virtuální sídlo legislativně akceptovatelné. Virtuální sídlo je vhodné pro podnikající fyzické i právnické osoby. Principem tohoto konceptu je umožnit firmám podnikat odkudkoliv a přitom jim ušetřit nejen finanční prostředky, ale i administrativní problémy. Je to v podstatě nefyzický pronájem prostor pro podnikání, kdy máte na vizitkách ve vizitkáři a v obchodním či živnostenském rejstříku zapsánu adresu firmy která je virtuálním sídlem, přestože podnikáte třeba ze svého bytu nebo máte prostory na jiné adrese. O sídle podnikatele čtěte zde.
Pro většinu podnikatelů je zásadním důvodem, proč se uchýlit k virtuálnímu sídlu úspora finančních prostředků, což je zejména pro začínající firmy a podnikatele velmi podstatné. Obzvlášť když svým způsobem ani žádné vlastní kanceláře a podobné prostory nepotřebují (kanceláře pro konzultanty, IT specialisty, daňové poradce, sekretářku atd.). Stejně tak jsou vhodné i pro ty podnikatele, kteří mají svůj obchod již zaběhnutý, ale chtějí další prostor. Provozní náklady ušetříte nejen za nájem, ale i za služby s tím spojené, jako elektrická energie, voda, topení a spousta dalších. Zejména na lukrativnějších adresách se tyto poplatky mohou vyšplhat do závratných výšin.
Jednoznačně zvýšení prestiže a důvěryhodnosti. Změnou adresy z neznámé oblasti do lukrativní čtvrti, kterou zná každý nebo ještě lépe na prestižní adresu do hlavního města, které je centrem veškerého podnikání.
Kromě toho se k virtuálnímu sídlu uchylují ti podnikatelé, kteří z nějakého důvodu nedostali povolení pro registraci svého sídla tam, kde původně zamýšleli.
Při častém stěhování je nepříjemné neustále měnit adresu sídla na veškerých dokumentech, které souvisí s podnikáním, ať už jde o různé smlouvy, vizitky a zápis v obchodním rejstříku nevyjímaje. Virtuální sídlo v tomto případě poslouží perfektně, protože i když vy se stále budete stěhovat, sídlo vaší společnosti se nemění.
Virtuální sídlo – služby poskytované provozovatelem
Provozovatelé, kteří nabízí své nemovitosti k registraci sídla společnosti, zároveň poskytují doplňkové služby, které s provozem virtuálního sídla souvisí. Jaké služby můžete nejčastěji využít?
Souhlas vlastníka nemovitosti s umístěním sídla společnosti k zápisu do Obchodního rejstříku nebo místa podnikání k záznamu do živnostenského rejstříku
Označení firmy na adrese sídla, tzn. umístění štítku s názvem společnosti, IČ atd. (pár rad ohledně označení sídla čtěte zde)
Profesionální zástupce, který se bude vyskytovat ve virtuálním sídle a zastoupí vás podle potřeby a rozsahu pověření (např. když vás čeká kontrola z úřadu)
Příjem doručených poštovních a kurýrních zásilek, avízo o příchodu pošty a přeposlání na domluvenou adresu
Naskenování došlé pošty a zaslání do emailu klienta
Krátkodobý pronájem zasedací místnosti – obchodní jednání, kontrola z úřadu, prezentace služeb a výrobků
Telefonní linka se záznamem telefonních hovorů, který bude následně automaticky přeposílán na email klienta nebo telefonní linka, kde hovory přijímá profesionální operátor, který každý hovor vyřídí přesně podle pokynů klienta.
Zákonné normy virtuálních sídel
Všechna sídla by měla fungovat v souladu se zákonnými normami, konkrétně se jedná o zákon č. 89/2012 Sb., zákon č. 90/2012 Sb. a judikaturu Evropského dvora vztahující se k výkladu článku 43 a 48 Smlouvy o založení Evropského společenství.
Rozhodně by měla splňovat i ty nejnáročnější požadavky daňové legislativy. Sem patří zákon č. 235/2004 Sb., zákon o dani z přidané hodnoty a zákon č. 280/2004 Sb., daňový řád.