Na první pohled obyčejná pánská mikina byla nedávno znovuzrozena coby definující prvek moderního šatníku, nabízejíce módním řetězcům mnoho komerčních příležitostí a stylovým nadšencům neotřelé kousky do jejich šatníků, které umožňují šokovat, definovat vlastní originální styl a zároveň dostát tradičním požadavkům na pánskou módu, kterými jsou pohodlí a kombinovatelnost.
Vzrůstající počet návrhářů umisťuje na pánské mikiny mnoho různých zajímavých detailů – ať už se jedná o originální knoflíky, využití falešných zipů, nebo dlouhé, rozšířené rukávy. „Design mikin se bezesporu vyvíjí,“ tvrdí Tomoku Ogura, newyorský lektor v oblasti stylu. „Nabídka je stále širší a širší a dá se dokonce říct, že se mikiny přesunuly do kategorie luxusního zboží. V oblasti materiálu se dávno nevyužívá jen bavlny kombinované s umělým vláknem – přidávají se krajkové aplikace, kůže i kožešina. Designéři se nebojí výšivek, zipů, řasení. Zkrátka se snaží povýšit prvek šatníku, který byl vždycky známy jako naprosto casual součást oblečení.“
Oproti klasickým jednobarevným mikinám oblíbeným v posledních letech se nyní na trh dostávají originální kusy, které bychom mohli označit jako názorové mikiny. Stále více oděvních řetězců uvádí do svých kolekcí mikiny s neotřelými potisky a nápisy, často vyjadřující příslušnost k sociální skupině, k níž se řadí jejich nositelé, nebo k jejich oblíbenému fandomu, ať už se jedná o preference hudební, filmové či dokonce oblíbené počítačové hry. Některé z moderních designové mikiny mohou působit doslova jako umělecké dílo.
Dekorování je očividně cestou k úspěchu. Podle Ogury se moderní muži snaží nakupovat mikiny s puncem originality. Nejde jen o to mít prostou mikinu, zákazníci chtějí něco uměleckého – výšivky, korálky, i další dekorace. Tento trend podle něj proniká i do sportovní módy. Nedivte se tedy, až potkáte v posilovně svého známého ve vyšívané mikině. „Je to velmi variabilní technika. Rozhodně se nejedná o příklon pánské módy směrem k dámskému šatníku. Výšivky jsou navíc podle mě vkusnější než potisky, i když je samozřejmě třeba přihlédnout ke konkrétní aplikaci“ podotýká Ogura.
Pro návrháře je vzestup pánských mikin výhodným trendem. Látky, z nichž se mikiny vyrábějí, jsou dobře dostupné ve velkých objemech a ani náročné střihy nejsou náročné na technické zpracování. Zákazníci se ale v žádném případě necítí být trendem omrzeni. „Je stále větším hitem volit extrémnější potisky,“ říká odborník. Pokud jste se tedy někdy báli zakoupit mikinu, která vám připadala příliš „divoká“, přišel teď váš čas. Za chvíli jich ulice budou plné. I proto je lepší si pospíšit, ať vám nikdo nevezme kousek, který jste si ve výloze či e-shopu vytipovali.
„Ten trend tady bude ještě dlouho,“ poznamenává Ogura. „Vlastně ještě nedosáhl svého vrcholu. Existuje mnoho zákazníků prahnoucích po špičkové kvalitě a neotřelém řemeslném zpracování. Je také mnoho zákazníků, kteří chtějí šokovat, a čím šokovat lépe než kouskem oblečení, který jste schopni obléknout k velmi širokému množství příležitostí? Podotýkám nicméně, že k formálním událostem se i vysoce propracovaná mikina stále nehodí.“
Zdá se tedy, že moderní trendy budou ještě dlouho přát milovníkům pohodlné módy, kteří chtějí budovat pohodlný minimalistický šatník s důrazem na originalitu a prezentaci vlastních názorů. Podle Ogury lze podobnou stylovou transformaci očekávat i u dalších původně jednoduchých prvků šatníků vycházejících původně ze sportovního stylu.