V tomto článku bych se rád vrátil k tomu, jak jsem vybíral název při zakládání svého s.r.o. Někdo si může myslet, že jde o prkotinu, ale opak je pravdou. Nejen že jméno vaší společnosti má do jisté míry vliv na klienty, ale často se vám může stát, že název, se kterým si lámete hlavu celé měsíce, může být zabraný, nebo až moc podobný konkurenci. Taková zpráva jistě nepotěší, no ale co s tím?
Předtím, než si začnete budovat bujné představy o názvu vašeho s.r.o. je dobé seznámit se s právními předpisy, které vám nastaví základní hranice, ve kterých se budete pohybovat. Prvním takovým předpisem je zákon o obchodních korporacích, který stanovuje, že společnost s ručením omezeným musí obsahovat zkratku s.r.o., či jinou z alternativ – společnost s ručením omezeným, či spol. s.r.o. Občanský zákoník pak dále říká, že obchodní firma (název) nesmí být zaměnitelná s jinou obchodní firmou ani nesmí působit klamavě. Dále také stanovuje, že podnikatel (resp. společnost) může mít jen jednu obchodní firmu (může mít jen jeden název).
Jak jsem již naznačoval na začátku, název společnosti je důležitý. Pokud zvolíte takový název, který bude pro zákazníky těžko zapamatovatelný, může to v krajních případech způsobit i ztrátu takových zákazníků. Lehce zapamatovatelný a trefný název usnadní nejen komunikaci mezi vámi a klientem, ale také v případě doporučení dalším klientům, bude snazší, když bude název snadno zapamatovatelný. Zkuste se řídit intuicí.
Samozřejmě se vyvarujte názvům, které by byly snadno zaměnitelné, nebo působily klamavě. V tomto případě by neprošlo ani zapsání takového názvu do obchodního rejstříku. Dále se zkuste vyhnout názvům, u kterých nejste schopni zaregistrovat internetovou doménu – v dnešním virtuálním světě by šlo o značnou nevýhodu při propagování společnosti. Vyvarujte se také zbytečně dlouhým názvům, popřípadě mějte v záloze i nějakou zkratku. Rozhodně nevybírejte jméno, které by vaše podnikání mohlo v budoucnu nějak omezovat, jednoduše mějte na paměti, že vaše firma může předčít vaše očekávání.
Když už víme, čeho se vyvarovat, povíme si, na co se naopak zaměřit. Myslete na to, že nestačí, aby název dobře vypadal na papíře, měl by se i snadno vyslovovat, což přispěje k zapamatovatelnosti, a navíc častokrát budete muset diktovat jméno například po telefonu. Zvolte něco originálního, něco, co klienta zaujme. Také je dobré zohlednit cílovou skupinu, na kterou se zaměřujete. Hodně lidí má za to, že by dobrý název s.r.o. měl významově souviset s předmětem podnikání – tedy že například výrobce akvarijní chemie by se měl nazývat třeba AquaChem nebo Rybí ráj. Může, ale nemusí. V úvahu také připadá nějaké slovní spojení, avšak nemělo by jít o více než dvě slova. A hlavně víc hlav víc ví, nebojte se tedy k urputnému přemýšlení pozvat třeba rodinu, přátelé, či kolegy. Dobrým nápadem se také jeví například taková anketa u piva – „hele, co tě napadne, když slyšíš ×××?“.
Závěrem bych chtěl ještě jednou zdůraznit, že výběr názvu s.r.o. je vážně důležitý. Zkuste se nad ním tedy alespoň chvíli zamyslet, popřemýšlet a vybrat tu nejlepší variantu. Neupínejte se na jeden nápad, zkuste jich vymyslet víc, a nakonec si mezi nimi vybrat. Nezapomeňte také na originalitu, nechcete přece, aby vaše společnost zapadla mezi všechny ty ostatní a nijak se neodlišovala. Myslete na to, že vaše firma ponese tento název třeba i desítky let a budete pod ním dennodenně vystupovat. Pokud se vám článek nezdál dostatečně vyčerpávající, nějaké další informace najdete i tady.
Název společnosti však není vše. Měl by být doplněn o kvalitní podnikatelské služby – touto kombinací si udržíte stálou klientelu. Nechcete přece, aby šlo jen o pár nic neříkajících písmen, či prázdné logo.